Digitale prentenboeken
Jonge kinderen kijken graag naar televisie. Ook op voorschoolse instellingen worden geanimeerde prentenboeken, ook wel digitale prentenboeken genoemd, steeds vaker ingezet. Animaties kunnen een belangrijke rol spelen bij de taalontwikkeling en de sociale ontwikkeling van je kind.
Uit onderzoek blijkt dat peuters per half uur 5 á 6 nieuwe woorden leren door het kijken naar geanimeerde prentenboeken. Dat is veel meer dan de 2 á 3 woorden per dag bij het traditionele voorlezen uit een prentenboek. Nieuwe woorden en begrippen worden in de animaties ondersteund met beweging en geluid en daardoor kunnen peuters de woorden veel beter onthouden. De combinatie van voorlezen uit een prentenboek en een geanimeerde versie van hetzelfde boek bekijken (opnieuw en opnieuw en opnieuw) is dus een goede actie!
mama kwijt
Muzikale versie van het prentenboek Mama kwijt van Chris Haughton.
Karel en zijn papa
Vandaag heeft Papa een dagje vrij. We gaan met zijn tweeën leuke dingen doen. We trekken onze werkkleren aan. Naar een boek van Guido van Genechten.
Klein wit visje
Klein wit visje is zijn mama kwijt. Hij komt dieren in allerlei kleuren tegen.
Raad eens hoeveel ik van je hou
Voordat hij gaat slapen vertelt Hazeltje Grote Haas hoeveel hij van hem houdt. Naar het boek van Sam McBratney