Digitale prentenboeken
Jonge kinderen kijken graag naar televisie. Ook op voorschoolse instellingen worden geanimeerde prentenboeken, ook wel digitale prentenboeken genoemd, steeds vaker ingezet. Animaties kunnen een belangrijke rol spelen bij de taalontwikkeling en de sociale ontwikkeling van je kind.
Uit onderzoek blijkt dat peuters per half uur 5 á 6 nieuwe woorden leren door het kijken naar geanimeerde prentenboeken. Dat is veel meer dan de 2 á 3 woorden per dag bij het traditionele voorlezen uit een prentenboek. Nieuwe woorden en begrippen worden in de animaties ondersteund met beweging en geluid en daardoor kunnen peuters de woorden veel beter onthouden. De combinatie van voorlezen uit een prentenboek en een geanimeerde versie van hetzelfde boek bekijken (opnieuw en opnieuw en opnieuw) is dus een goede actie!
Kleine Muis zoekt een huis
Dieuwertje Blok leest voor uit Kleine Muis zoekt een huis van Petr Horácek
De appel die Kleine Muis vindt past niet in zijn holletje. Dan maar op zoek naar een ander huis!
Mejuffrouw Muis en haar heerlijke huis
Mejuffrouw Muis en haar heerlijke huis- Elle van Lieshout
Allemaal dezelfde tuinen
allemaal dezelfde schuttingen
allemaal dezelfde schuren.
Een heerlijk rijtjeshuis
voor een heuse rijtjesmuis