Digitale prentenboeken
Jonge kinderen kijken graag naar televisie. Ook op voorschoolse instellingen worden geanimeerde prentenboeken, ook wel digitale prentenboeken genoemd, steeds vaker ingezet. Animaties kunnen een belangrijke rol spelen bij de taalontwikkeling en de sociale ontwikkeling van je kind.
Uit onderzoek blijkt dat peuters per half uur 5 á 6 nieuwe woorden leren door het kijken naar geanimeerde prentenboeken. Dat is veel meer dan de 2 á 3 woorden per dag bij het traditionele voorlezen uit een prentenboek. Nieuwe woorden en begrippen worden in de animaties ondersteund met beweging en geluid en daardoor kunnen peuters de woorden veel beter onthouden. De combinatie van voorlezen uit een prentenboek en een geanimeerde versie van hetzelfde boek bekijken (opnieuw en opnieuw en opnieuw) is dus een goede actie!
Dribbel naar het strand
Mejuffrouw Muis op vakantie
Mejuffrouw Muis was moe. Ze was hard aan vakantie toe. Ze wilde zon, ze wilde zee. En Lucebert? Die ging natuurlijk mee.
Woezel en Pip gaan picknicken
Mag Molletje ook mee?
Rikki in de tent
Plons!
M. Waddel en J. Barton - Plons!
Kaatje in de zomer
Kaatje in de zomer