Digitale prentenboeken
Jonge kinderen kijken graag naar televisie. Ook op voorschoolse instellingen worden geanimeerde prentenboeken, ook wel digitale prentenboeken genoemd, steeds vaker ingezet. Animaties kunnen een belangrijke rol spelen bij de taalontwikkeling en de sociale ontwikkeling van je kind.
Uit onderzoek blijkt dat peuters per half uur 5 á 6 nieuwe woorden leren door het kijken naar geanimeerde prentenboeken. Dat is veel meer dan de 2 á 3 woorden per dag bij het traditionele voorlezen uit een prentenboek. Nieuwe woorden en begrippen worden in de animaties ondersteund met beweging en geluid en daardoor kunnen peuters de woorden veel beter onthouden. De combinatie van voorlezen uit een prentenboek en een geanimeerde versie van hetzelfde boek bekijken (opnieuw en opnieuw en opnieuw) is dus een goede actie!
Het grote knuffel-boek
Apen knuffelen warm en zacht, schildpadden langzaam, egeltjes heel voorzichtig en mensen knuffelen elkaar. Jos krijgt een dikke knuffel van zijn moeder en geeft er eentje aan haar. Naar het boek van Guido van Genechten.
Raad eens hoeveel ik van je hou
Voordat hij gaat slapen vertelt Hazeltje Grote Haas hoeveel hij van hem houdt. Naar het boek van Sam McBratney.
Kaatje en haar oma
Kaatje en haar oma - Liesbet Slegers
Kaatje gaat een dagje naar oma.Ze gaan samen boodschappen doen, pannenkoeken bakken voor opa, afwassen en een mooie ketting rijgen. Als klap op de vuurpijl mag Kaatje ook nog blijven logeren.
Karel en zijn papa
Vandaag heeft Papa een dagje vrij. We gaan met zijn tweeën leuke dingen doen. We trekken onze werkkleren aan. Naar een boek van Guido van Genechten.